Пошук
А.М. Мишко ЕКОНОМІЧНИЙ МЕХАНІЗМ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ МОРСЬКИХ ПОРТІВ
У статті проаналізовано нинішній стан і проблеми розвитку портового господарства України. Розглянуто стан і шляхи розвитку інвестиційного потенціалу морських портів України, сформульовано рекомендації щодо їх розвитку. Досліджено концепції амортизації та основи побудови амортизаційної політики морського торговельного порту та підприємства портової діяльності. Визначено основні проблеми при побудові ефективної амортизаційної політики щодо зовнішніх та внутрішніх чинників.
Ключові слова: розвиток морських портів, механізми державного управління, транспорт- на інфраструктура держави, морський транспорт, міжнародні перевезення вантажів, пере- робка вантажів, судновий канал, структура експорту, інвестиції, амортизаційна політика
В статье проанализировано теперешнее состояние и проблемы развития портового хо- зяйства Украины. Рассмотрены основные проблемы развития морского инвестиционного потенциала портов Украины, а также предоставлены практические рекомендации относи- тельно их развития. Исследованы существующие концепции амортизации и основы построения амортизаци- онной политики морского торгового порта и предприятия портовой деятельности. Опре- делены основные проблемы при построении эффективной амортизационной политики с то- чки зрения внутренних и внешних факторов.
Ключевые слова: развитие морских портов, механизмы государственного управления, транспортная инфраструктура государства, морской транспорт, международные перевоз- ки грузов, переработка грузов, судновой канал, структура экспорта, инвестиции, амортиза- ционная политика.
The present state of relations and problem of development of ports economy of Ukrame are analyzed in the article. The basic problems of development of investments to Ukraine marine ports are considered and practical recommendations to their development are given and realization. This article is dedicated analyze of the economic mechanism of the dynamic development sea ports. The inclusion of an open economy of Ukraine into the world economy on a parity basis is impossible without reforming the economy and its sustainable development. The leading role in this process is given to the establishment and development of a competitive national economy, which is impossible without the use of all available mechanisms to accelerate the reforms and improvement of the internal market institutions. Now as a state Ukraine is still far away from the way of modern development and EU standards. It is obvious that Ukraine should implement the overtaking economic development by inheriting and adopting the best global practices of economic management. Besides that, we should find new effective instruments for our economic development and one of them is clusters. The steep drop of production volumes in terms of the global economic crisis have had a great impact on the Ukrainian volume of transportation of goods by all types of vehicles and transport, including marine transport. The forming process of transport infrastructure and complex system of activities in regional logistic nets should play the decisive role in the current difficult situation. According to the abovementioned, the theoretical issues concerning innovative transport infrastructure and logistic system development in Ukraine and its regions in terms of globalization needs to be revised using cluster models and mechanisms. Existing concepts of amortization and basis of construction of an amortization policy of sea trading port and the enterprise of port activity are considered. The basic difficulties are defined at construction of an effective amortization policy from the point of view of internal and external factors. The Ukrainian port industry needs investment and that the current Law on Seaports has created real conditions and incentives for development of ports and protection of investors. Separation of administrative and economic functions is a concept used in the leading ports around the world. The port authority is a separate entity at all ports in the world. Stevedoring companies operate independently, and they can be public or private. This is the core element of the entire reform of the maritime industry.
Key words: the development of sea ports, mechanisms of public administration, transport infrastructure of the state, marine transport, international transportations of loads, processing of loads, ship channel, structure of export, investments, the amortisation policy.