Архів номерів

2024 1 2        
2023 1 2 3 4    
2022 1 2 3 4    
2021 1 2 3 4    
2020 1 2        
2019 1 2 3 4    
2018 1 2 3 4    
2017 1 2 3 4    
2016 1 2 3 4    
2015 1 2 3 4    
2014 1 2 3 4    
2013 1 2 3 4    
2012 1 2 3 4    
2011 1 2 3 4    
2010 1 2 3 4    
2009 1 2 3 4    

Пошук

baner1

unnamed

banner c111

images

О.Б. Бабич УЧАСТЬ ГРОМАДСЬКОСТІ У ФОРМУВАННІ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ

У статті розглянуто проблеми участі громадськості у формуванні та реалізації держав- ної політики. Висвітлено можливі форми участі громадськості й проаналізовано недоліки По- рядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації держав- ної політики. Наведено засадничі постулати врахування думки громадськості при прийнятті державних рішень. Запропоновано фактор громадськості внести до алгоритму реалізації державної політики кожного структурного підрозділу місцевого органу виконавчої влади.

Ключові слова: громадськість, державна політика, діалог, громадянське суспільство, зворотний зв’язок, громадська участь, думка громадськості, спілкування

В статье рассмотрены проблемы участия общественности в формировании и реализа- ции государственной политики. Освещены возможные формы участия общественности и проанализированы недостатки Порядка проведения консультаций с общественностью по вопросам формирования и реализации государственной политики. Приведены основные постулаты учета мнения общественности при принятии государственных решений. Предложено фактор общественности заложить в алгоритм реализации государственной полити- ки каждого структурного подразделения местного органа исполнительной власти.

Ключевые слова: общественность, государственная политика, диалог, гражданское общество, обратная связь, участие общественности, мнение общественности, общение

Еhe article is about the problems of public participation in the formulation and implementation of national policy. The possible forms of public participation are concerned and the shortcomings of the Procedure for public consultation on the formulation and implementation of national policy are analyzed. In particular the dialectic of form and content of communication with the public is investigated. Public wants to be heard, so the degree of public participation and activity depends on the extent of government power to appreciate such position. So the guidelines for education and development of the activity of society worked out in some of the rules of the game to communicate with the public. Here we are talking about establishing institutional mechanisms for public participation.Government has to show the desire and expect public participation by itself. Therefore the public participation process is not independent, but it is a consequence of the authorities` attitude to the local problems and the public institution as a whole. The article also shows the basic postulates how to defer to public opinion in state decision-making. In addition, public factor is offered to design in implementing the state policy of each department of the local executive. In particular, it is recommended to have at least one expert in the each unit manning board of the local executive authority to pursue a course of “the promotion of civil society”; respective roles should be reflected in the provisions of subdivisions and job descriptions of the workers; the costs of organizing and holding the community involvement shall be estimated separately in the expenses budget for the maintenance. A specification of the deferring to public opinion mechanism in forming out and implementing public policy is also recommended to be expected from the lawmakers.

Key words: public, public policy, dialogue, civil society, feedback, public participation, public opinion, communication.

Завантажити статтю (pdf)