Архів номерів

2024 1          
2023 1 2 3 4    
2022 1 2 3 4    
2021 1 2 3 4    
2020 1 2        
2019 1 2 3 4    
2018 1 2 3 4    
2017 1 2 3 4    
2016 1 2 3 4    
2015 1 2 3 4    
2014 1 2 3 4    
2013 1 2 3 4    
2012 1 2 3 4    
2011 1 2 3 4    
2010 1 2 3 4    
2009 1 2 3 4    

Пошук

baner1

unnamed

banner c111

images

Д. В. Нехайчук КРІЗЬ ПРИЗМУ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ ПРОВЕДЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ РЕФОРМИ: НОВІТНІ ВИКЛИКИ ВІТЧИЗНЯНОГО СЬОГОДЕННЯ

Висвітлено процеси децентралізації управління в закордонних європейських країнах. Вивчено номенклатуру територіальних одиниць для статистики в Європі, що дає змогу порівнювати регіони одного рівня в різних країнах і допомагає приймати відповідні рішення. Проаналізовано й узагальнено основні риси заміни відомчої системи територіального управління, зокрема дворівневої системи місцевого управління. Зроблено висновки щодо необхідності формування міцних базових адміністративно-територіальних одиниць, які спроможні здійснювати місцеве самоврядування.

Ключові слова: адміністративно-територіальна реформа, закордонний досвід, європейські країни, повноваження, регіони, території.

Исследованы процессы децентрализации управления в зарубежных европейских странах. Изучена номенклатура территориальных единиц для статистики в Европе, что позволяет сравнивать регионы одного уровня в разных странах и помогает принимать соответствующие решения. Проанализированы и обобщены основные черты замены ведомственной системы территориального управления, в частности двухуровневой системы местного управления. Сделаны выводы о необходимости формирования прочных базовых административно-территориальных единиц, которые способны осуществлять местное самоуправление.

Ключевые слова: административно-территориальная реформа, зарубежный опыт, европейские страны, полномочия, регионы, территории

It should be reformed administrative-territorial structure in the process of decentralization of governance Objective of the study is an attempt to systematize approaches to the characterization of the administrative-territorial reform in foreign countries and some of the results that will form an objective picture of the administrative-territorial system and predict further ways to reform it. The European statistical system defined Nomenclature of Territorial Units for Statistics. Commonly used three-level hierarchical classification, which is based on the criterion of the minimum and maximum number of people living in the territory. Proved that municipalities differ in functions assigned to them, so in countries with small municipalities, most authority is vested in the central level. The re are study analyzed and summarized the main features of replacing departmental system of territorial administration, in particular a two-tier system of local government. The basis of the administrative-territorial reform is to create a strong base of administrativeterritorial units that are capable of local government. Issue size and the functions they have to perform is different not only for each country, but may have their own characteristics even within individual regions. Therefore, it must be solved with the direct participation of local communities. In fact, the government should set the direction and criteria, as well as create opportunities for local people to influence the course of these transformations.

Key words: administrative-territorial reform, foreign experience, European countries, authorities, regions, territories.

Завантажити статтю (pdf)