Архів номерів

2023 1 2 3 4    
2022 1 2 3 4    
2021 1 2 3 4    
2020 1 2        
2019 1 2 3 4    
2018 1 2 3 4    
2017 1 2 3 4    
2016 1 2 3 4    
2015 1 2 3 4    
2014 1 2 3 4    
2013 1 2 3 4    
2012 1 2 3 4    
2011 1 2 3 4    
2010 1 2 3 4    
2009 1 2 3 4    

Пошук

baner1

unnamed

banner c111

images

О. М. Приходько ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ МІЖ ПОТРЕБАМИ РИНКУ ПРАЦІ ТА ПІДГОТОВКОЮ СПЕЦІАЛІСТІВ ВИЩИМИ НАВЧАЛЬНИМИ ЗАКЛАДАМИ УКРАЇНИ

У статті розкрито взаємозв’язок між потребами ринку праці та підготовкою спеціалістів вищими навчальними закладами України. Визначено основні інструменти державного регулювання підготовки спеціалістів певної галузі в умовах автономії закладів вищої школи: ліцензування спеціальностей і надання місць закладам вищої школи за державним замовленням. Розглянуто підходи до прогнозування тенденцій розвитку ринку освітніх послуг відповідно до попиту ринку праці на відповідні спеціальності за допомогою логістичної кривої.

Ключові слова: державне регулювання, ринок освітніх послуг, підготовка спеціалістів, вища освіта, неперервна освіта, логістична крива.

В статье раскрыта сущность взаимосвязи между потребностями рынка труда и подготовкой специалистов высшими учебными заведениями Украины. Определены основные инструменты государственного регулирования подготовки специалистов определенной отрасли в условиях автономии заведений высшей школы: лицензирование специальностей и предоставление мест вузам по государственному заказу. Рассмотрены подходы к прогнозированию тенденций развития рынка образовательных услуг с учетом спроса на рынке труда на соответствующие специальности с помощью логистической кривой.

Ключевые слова: государственное регулирование, рынок образовательных услуг, подготовка специалистов, высшее образование, непрерывное образование, логистическая кривая.

The article reveals the essence of the relationship between labour market needs and preparing specialists by higher educational institutions of Ukraine, which aimed at providing educational needs of each member of the Ukrainian society with account the degree of market saturation and development of educational processes. It was determined the main tools of state regulation of preparing specialists in some field under the conditions of higher schools autonomy according to the Law of Ukraine “On Higher Education” (2014): licensing of specialties and providing universities places for public ordering. It was analysed data of the State Statistics Service of Ukraine regarding the number of students in the higher school and the number of higher education institutions from 1990 to 2013 to determine trends in demand for educational services. It was indicated that the introduction of new specialties’ nature is innovative process, that’s why demand’s tendencies in them can be described by life cycle curve, taking into account the perception of consumers different categories under the influence of a new specialty restraining factors of advancement in the educational market (high cost of opening a new specialty in high school, inadequate regulatory support, level provision of services, accessibility of services, the price of educational services, labour market demand, etc) according to E. Rogers’s diffusion of innovation theory. To predict the development of the education market it was determined feasibility of using cumulative share of the labour market. Among the methods of prediction of market development tendencies of educational services accordance with the demand of the labor market, it was proposed to use Verhulst-Pearl logistic curve. It is proposed that based on prediction of higher school in cooperation with enterprises relevant industry implement modern forms of educational process or perform the introduction of new specialties and provide additional education.

Key words: government regulation, education services market, preparing specialists, higher education, lifelong learning, logistic curve.

Завантажити статтю (pdf)