Архів номерів

2023 1 2 3      
2022 1 2 3 4    
2021 1 2 3 4    
2020 1 2        
2019 1 2 3 4    
2018 1 2 3 4    
2017 1 2 3 4    
2016 1 2 3 4    
2015 1 2 3 4    
2014 1 2 3 4    
2013 1 2 3 4    
2012 1 2 3 4    
2011 1 2 3 4    
2010 1 2 3 4    
2009 1 2 3 4    

Пошук

baner1

unnamed

banner c111

images

Т. А. Кравченко СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНИХ ПРОГРАМ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ЩОДО ЛІДЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВ ТА ПОСАДОВИХ ОСІБ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Удосконалення системи підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування є одним з основних напрямів реформування державної служби, яке має здійснюватися з урахуванням міжнародного досвіду та відповідно до чітко визначених стандартів, адаптованих до європейських. Незважаючи на те, що в Україні діє потужна система організацій, у яких підвищують кваліфікацію державні службовці й посадові особи місцевого самоврядування, вона недостатньою мірою задовольняє потреби органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у високопрофесійних кадрах, здатних забезпечити ефективність державної політики та лідерство у сфері державного управління.

Підкреслено необхідність модернізації змісту навчальних програм у системі підвищення кваліфікації щодо лідерської підготовки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.

Ключові слова: лідерство, лідерська підготовка, державна служба, система місцевого самоврядування, підвищення кваліфікації, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, управлінська діяльність.

Совершенствование системы повышения квалификации государственных служащих и должностных лиц местного самоуправления является одним из основных направлений реформирования государственной службы, которое должно осуществляться с учетом международного опыта и в соответствии с четко определенными стандартами, адаптированными к европейским. Несмотря на то, что в Украине действует система организаций, в которых повышают квалификацию государственные служащие и должностные лица местного самоуправления, она в недостаточной степени удовлетворяет потребности органов исполнительной власти и органов местного самоуправления в высокопрофессиональных кадрах, способных обеспечить эффективность государственной политики и лидерство в сфере государственного управления.

Подчеркивается необходимость модернизации содержания учебных программ в системе повышения квалификации в контексте лидерской подготовки государственных служащих и должностных лиц местного самоуправления.

Ключевые слова: лидерство, лидерская подготовка, государственная служба, система местного самоуправления, повышение квалификации, государственные служащие, должностные лица местного самоуправления, управленческая деятельность.

Improving the system of state officials and local government officials is one of the main areas of civil service reform, which should take into account international experience and according to clearly defined standards adapted to European. Despite the fact that Ukraine has a powerful system of organizations, which increases the training of civil servants and officials of local governments, it is not sufficiently meet the needs of the executive authorities and local self-government in the highly professional staff that can ensure the effectiveness of public policy and leadership in public management.

Leadership is at the heart of good democratic governance (good governance), new management paradigm, the essence of which is outdated and trends of society. Leadership is recognized as a powerful factor in improving the management capacity and effectiveness of government.

System training on leadership training for public officials must work through new organizational framework, based on the principles binding, planning studies, anticipatory character study, continuity (during military service or implementation of the relevant authority), continuity, integrity, innovative character, individualization differentiation and approaches to learning.

Thus, the main condition for successful implementation of programs of training in leadership training programs is a systematic implementation of the following aspects: conceptual (defining goals, objectives, and develop appropriate legal support), content (definition and justification of new meaningful context), methods (introduction of advanced techniques that meet the goals) and organizational (training and appropriate organizational measures). This should contribute to the successful modernization of the existing system of state officials and local government officials in the development and corps of professional public service leaders Ukraine.

Key words: leadership, leadership training, civil service, local government system, training, civil servants, local government officials, management activity.

Завантажити статтю (pdf)